Живопис
Живопис.
- Живопис е вид изобразително изкуство и предствалява нанасяне на цветни бои, пигменти върху хартия,платно, дърво,стена,стъкло, коприна,керамика и други носители. Боята обикновено се нанася с четка,но може да се ползват и други предмети, например цветен молив. Принципно живописта се изгражда на основата на баланса между топли и студени тонове. Изразните ѝ средства са маската, цветното петно, фактурата на живописния слой. От първостепенно значение за нея е колоритът. Като всяко друго изкуство, тя може да изпълнява познавателна, естетическа, идеологическа, възпитателна, документална и други функции. Рисунките могат да бъдат натуралистични, фотографски, абстрактни, да бъдат натоварени със съдържание,символика,емоция или да имат политически характер.
- Маслена живопис
- Поради гъстотата им, маслените бои обикновено се използват с разредители, най често терпентин.Степента на разреждане на боите предопределя плътността на покриваемост. В най-разредена форма при маслените бои се използва терминът акварелна техника. При неразредени бои и при по-дебело покритие е налице релефна техника. През последните години са открити водоразтворими маслени бои, които до известна степен заменят използването на традиционните маслени бои. Водоразтворимите бои съдържат емулгатор, което им позволява да бъдат разредени с вода (а не с разредител за боя), а също така спомага за много бързото изсъхване (1-3 дни) в сравнение с традиционните масла (1-3 седмици).
- Маслените бои се считат за една от най-сложните и скъпи техники в живописта. Освен дългото съхнене, използването им предпоставя покриването на картинната повърхност (платно, дърво и други) с някаква основа, наречена грунд. Оскъпяването идва и от това, че маслените бои се отличават с дълготрайност и качество и съхраняват дълбочината на тона. Когато липсва някой цвят, той може да се получи със смесването на два или повече цвята. Боите се смесват на дървена, стъклена или керамична палитра. Съвременните пигменти са по-ярки, по-устойчиви и имат по-голямо цветово разнообразие от тези, използвани от старите майстори. Те също така са много по-малко токсични.
- Пастелна живопис
- Сух, восъчен и маслен пастел
- Пастелите могат да бъдат разделени на три типа - сух, маслен и восъчен. Маслените пастели са изработени от пигмент с ленено масло по пътя на пресоването. По същия начин се изработва сухия пастел, с изключение на това че не се използва масло. В основата на восъчните пастели лежи смесването на висококачествен восък с пигменти. Масленият пастел се смята за учебен материал, докато сухият аналог се използва както за целите на обучението, така и в чисто артистичните сфери. Пастелите придават ефект на меки преходи и нежност на цвета.
- Има два основни типа сухи пастели: твърди и меки. Меките пастели са съставени предимно от чист пигмент, с малко количество на свързващи материали. Подходящи са за широки щрихи. Твърдите се чупят много по-трудно, защото съдържат повече свързващи материали. Идеални са за рисуване, тъй като могат да бъдат използвани за тон, за фини линии и внимание към детайла.
- За рисуване с пастели трябва текстурирана повърхност. Рисунките обикновено се извършват върху цветна хартия. Тонът на хартията се избира индивидуално в зависимост от възложената задача. Бялата хартия предотвратява насищане на основните цветове.
- Има три вида хартия за пастели: тип шкурка, която се използва за произведения на изкуството и се продава на листове с големи размери; пастелна дъска - състои се от малки частици корк; кадифена хартия. Може също да се използва хартия за акварел. За тонус на акварелната хартия е добре да се ползва чай или кафе.